19 april 2010

PARIJS - 5

We vertoeven nog steeds op Place Du Tertre.
Het pleintje is niet heel groot maar net daardoor wel heel gezellig.

Ik neem tegenwoordig alle foto's in raw en jpeg.
Van de goed gelukte foto's verwijder ik de raw-foto meteen van de PC en werk ik verder met de jpeg.
Ik gebruik het raw-format vooal om in overbelichte delen van foto's de details zoveel mogelijk terug te halen.
Dit was het geval in de eerste drie onderstaande foto's.
Bij de derde foto lukte het niet helemaal goed.

Vanwege de omvang van de raw-bestanden moest ik in Parijs op zoek naar een nieuw geheugenkaartje. Uiteindelijk gevonden in een souvenirshop maar voor de prijs van een 4 Gb thuis had ik hier slechts 2 Gb. Het zal me niet meer gebeuren...

Wat ik jammer vind is dat je de raw-versie van de foto niet apart van de camera kan verwijderen wanneer je de jpeg voldoende geslaagd vindt. Dat zou meteen heel wat plaats op het kaartje kunnen vrijmaken. Bij de D90 althans krijg je maar één voorvertoning van de foto en als je die verwijdert, verwijder je zowel raw als jpeg.























4 opmerkingen:

Rudi zei

Eigenlijk is het de bedoeling om je RAW bestand zeker bij te houden, hierin staat alle informatie. Wanneer later je Photoshop "skills" beter zijn kan je nog steeds trachten te sleutelen aan een RAW bestand.

JPG boet sowieso in wat kwaliteit én digitale informatie betreft en de marge om er mee te experimenteren is veel kleiner zoniet onbestaande geworden.

Als een foto slecht is dan gaat hij bij mij naar de eeuwige digitale jachtvelden maar anders komt hij netjes op harde schijf en dvd-schijf terecht, voor de prijs hoef je het tegenwoording niet meer te laten.

Daisy zei

Mooie foto's van dit gezellige maar drukke plein!

Luuuuuua zei

f interesant blog

Louisette zei

Looie blog, practhige fotos